Метеочутливі діти:
особливості їхнього здоров‘я
Метеочутливісь розуміють як залежність самопочуття людини призводять такі
природні чинники:
— різкі коливання температури
повітря;
— зміна атмосферного тиску;
— зниження рівня кисню в повітрі;
— магнітні коливання.
У здорової людини фізіологічні процеси в організмі своєчасно підлаштовуються до змін у довкіллі,
і вона не відчуває негативного впливу. Це — своєрідна захисна реакція організму, тобто відбувається певна корекція вироблення тих чи тих гормонів, швидкості кровообігу, активності ферментів, здатності крові згущуватися тощо. Рівномірна і незначна зміна погодних умов викликає в організмі відновні реакції, які не виходять за межі фізіологічних можливостей. Утім перенесені захворювання та психічні навантаження можуть порушити рівновагу та зумовити чутливість до змін у довкіллі. Реакцію організму людини на ці зміни називають соматотропною вегетативною дисфункцією.Фізіологічні особливості дитячого організму
Людський організм має міцний
захист — імунну систему. Вона протидіє різним несприятливим чинникам:
зовнішнім, зокрема метеорологічним, і внутрішнім, таким як захворювання або
циклічні переналаштування біологічних процесів в організмі. Але в різних людей можливості
імунної системи різні. Чутливішими до змін погодних умов, зокрема коливання
атмосферного тиску, температури повітря, магнітних коливань, є діти. Адже
імунна система у них лише формується. Якщо несформованій імунній системі
доводиться діяти одночасно на кількох “фронтах”, то її реакція розпорошується,
стає менш ефективною. Це зумовлює метечутливість. До того ж центральна та
вегетативна нервові системи в дитини також не сформовані, тому не завжди можуть
адекватно реагувати на дію погодних чинників та забезпечувати адаптацію
організму до них.
Метеочутливість є вродженою
здатністю організму людини. Рівень регуляції і роботи центрів, що відповідають
за стан організму, діти успадковують від батьків. Зокрема, на роботу імунної
системи дитини впливає перебіг внутрішньоутробного розвитку плода, коли
закладаються органи і мажуть бути порушені механізми регуляції, а також перебіг
пологів. Так, на погодні зміни зазвичай реагують діти, народжені шляхом
кесареваго розтину, з ослабленим імунітетом або хронічними захворюваннями,
недоношені діти.
У процесі розвитку дитини
виокремлюють так звані критичні періоди становлення імунітету, у які вона
найбільш вразлива:
— до 6 місяців;
— 2-3 роки;
— 6-7 років;
— 12-15 років.
Саме в ці періоди діти частіше
хворіють, більше реагують на погодні зміна та зміни психологічної атмосфери в
сім’ї та суспільстві.
ПОРАДИ
для батьків щодо
профілактики метеочутливості у дітей
* Заведіть метеорологічний щоденник, в якому занотовуйте стан дитини
залежно від погодних умов.
* Постійно переглядайте календар
несприятливих за геофізичними чинниками днів, щоб запобігти їх впливу на дитину
або зменшити реакцію організму на них.
* Проводьте більше часу з дитиною
на свіжому повітрі, грайте в рухливі ігри. Дитина має отримувати більше
позитивних емоцій.
* Налагодьте позитивний
психологічний клімат в сім’ї. Не сваріться при
дитині, не підвищуйте на неї голос.
* Пам‘ятайте,
фізичні навантаження мають бути відповідними віку дитини.
* Складайте дитячий раціон так,
щоб він містив у достатній кількості білки, жири, вуглеводи, вітаміни.
* Враховуйте вік дитини та стан
її здоров’я, а не свої бажання, обираючи місця для відпочинку.
* Обов‘язково
давайте дитині час на адаптацію у перші дні перебування на відпочинку та на
реадаптацію після повернення додому.
* Своєчасно проходьте з дитиною
профілактичні медичні огляди в лікаря-педіатра або лікаря загальної практики
сімейної медицини.
* Обов‘язково
звертайтеся до лікаря за перших проявів захворювань у дитини.
Літо – час оздоровлення дітей. Використати цей період необхідно дбаючи про
повноцінне загартування повітрям, сонцем і водою. Ці природні чинники треба
задіювати помірковано, не забуваючи про основні вимоги до загартувальних
процедур: системність, послідовність, регулярність, урахування стану здоров’я
та емоційного ставлення дитини до оздоровчих процедур.
Чим ще ми маємо
наповнити літнє дозвілля дошкільників? Доречно, щоб це були ігри, розваги,
спостереження, праця в природі, загартувальні процедури, пішохідні переходи,
спортивні свята. Цікавими для дітей будуть лялькові вистави, концерти,
вікторини, інсценівки, драматизації казок, у яких вони будуть брати
безпосередню участь. Вихователь має потурбуватися про різноманітність вражень і
знань, які отримають малюки за три місяці літа.
Немає коментарів:
Дописати коментар