У дітей
п’ятого року життя інтенсивно розвиваються вміння подумки оперувати уявленнями
про предмети, про їх загальні властивості, зв’язки й відношення між предметами
і подіями. У цьому віці дошкільнята здатні уявити різні етапи виконання
завдання: мету (що потрібно зробити), план (послідовність виконання роботи),
спосіб (як виконувати), результат (що зроблено). У дітей виникають змістові просторові
уявлення, вони навіть можуть уявити собі місцевість, у якій самі не бували.
Стають чіткішими і диференціюються уявлення про час - окрім теперішнього,
виділяють минулий і майбутній.
Щоб визначити
рівень розвитку рухових здібностей 4-річної дитини, проведіть невелику розминку
для малюка. Так ви зможете з'ясувати, чи всі потрібні навички опанувала дитина.
Ці навички моторики необхідні їй для правильного розвитку.
Чотирирічна
дитина повинна також уміти розрізняти основні кольори (білий, чорний, синій,
зелений, жовтий, червоний). Не страшно, якщо малюк, наприклад, плутає рожевий і
помаранчевий. Крім того, дитина в 4 роки повинна впевнено називати форми -
квадрат, прямокутник, трикутник, коло. Також для 4-річного малюка вже не
складно визначати предмети та об’єкти за розміром і зростом: від великого до
маленького, від високого до низького та навпаки.
4-річна дитина
вже вміє виконувати прохання дорослого. Можна сказати, що в 4 роки малюк стає
справжнім помічником для мами й тата. Він може і підлогу помити, і квіти
полити, й посуд вимити, і цвях забити. Звичайно, ще не все виходить вправно,
але головне, щоб дитина старалася, а в батьків вистачило терпіння навчити
всього цього сина чи доньку.
Також у 4 роки
дитина із задоволенням грається в рольові ігри: плаває по морях, гасить пожежі,
укладає й годує ляльку, грається з дітками на майданчику. Саме в 4 роки малюк
уже вміє вдягатися, їсти, ходити в туалет.
У цьому віці дитина вже опанувала базові
правила граматики, вміє добре говорити, вживає речення з п'яти-шести слів,
говорить достатньо чітко, щоб незнайомі люди її розуміли.
4 роки – це
вік «чомучок». Діти задають приблизно 400 питань за день, тобто одне питання за
півтори хвилини. При цьому дитина уміє й сама відповідати на різні запитання
дорослих. Часом відповіді радують і веселять усіх навколо, якщо їх записати в
окремий зошит, то на день повноліття вони стануть найкращим подарунком для самої
дитини.
До чотирьох
років багато дітей починають проявляти активний інтерес до літер і цифр. Якщо
процес навчання організувати правильно, граючись, із жартами, з гумором, дитина
з задоволенням буде займатися.
У цьому віці
багато дітей бояться казкових персонажів і люблять розповідати вірші. Дитина
вже здатна слухати і чути, тому частіше читайте не тільки казки та оповідання,
а й що-небудь пізнавальне.
Основні досягнення 4 років:
- Активне
формування особистісних якостей дитини.
- Якісні
зміни у становленні стосунків із однолітками, прагнення до колективних видів
діяльності, активне усвідомлення норм і правил поведінки.
- Розвиток
культури спілкування з дорослим, уміння слухати і чути співрозмовника, вести
активний діалог.
- Бурхливий
розвиток допитливості, прагнення до пізнання нового.
- Прояв
логічного мислення.
- Прагнення
до самореалізації.
- Розвиток
творчої уяви.
У цьому віці дитина:
складає розрізні картинки, фігурки з кубиків, конусів,
пірамідок; конструює з "Лего" за зразком; збирає за схемою візерунок
дрібної мозаїки. Дітям подобається ліпити з пластиліну та глини, прикрашати
картинки. Зверніть увагу, щоб дитина розмальовувала олівцями, навчіть її
правильно тримати олівець. Усі ці ігри сприяють розвитку дрібної моторики,
особливо мозаїка і малювання олівцем.
Цей вік для
багатьох дітей стає оптимальним для вивчення літер і цифр. Батькам варто
запропонувати маляті вивчити букви, для того, щоб навчитися читати, оскільки
багато дітей самі починають виявляти підвищену цікавість до цього. Частіше
грайтеся з дитиною у словесні ігри - вони розвивають уміння чути і слухати.
Запропонуйте малюкові придумати слова на задану букву, які позначають одяг,
продукти харчування. Діти в 4-річному віці можуть підбирати слова-антоніми,
люблять складати склади, слова, а зі слів - речення. Покажіть малюкові
картинку, і хай по ній він придумає розповідь. Допомагайте малюкові поповнювати
словниковий запас, логічно будувати розповідь і пропозиції. У процесі навчання
повинні бути присутніми жарти, тоді дитина буде займатися із задоволенням і
граючи.
Про порушення в розвитку дитини можна
говорити лише в тому разі, коли в дитини відсутня більша частина навичок.
Дитина:
·
не може кинути м'ячика рукою;
·
не може стрибати на місці;
·
не може їздити на триколісному велосипеді;
·
не може втримати крейду між великим та іншими
пальцями руки;
·
має труднощі з писанням карлючками;
·
не може побудувати вежу з чотирьох кубиків;
·
не відходить від батьків, або все ще плаче, коли
їх немає поруч;
·
не зацікавлена в інтерактивних іграх;
·
ігнорує інших дітей, не розмовляє з людьми, що
не є членами її родини;
·
не фантазує;
·
відмовляється одягатися, спати, ходити в туалет;
·
впадає в істерику, стає неконтрольованою, коли
засмучується чи злиться;
·
не може змалювати кружечок;
·
не вживає речення з більше, ніж трьох слів;
·
не вживає правильно займенники "я” і
"ти”;
·
сильно втрачає вже набуті навички.
Якщо більша
частина переліченого для вашого 4-річного малюка не становить особливих
труднощів, значить, дитина розвивається нормально. Нехай ваші дітки ростуть
здоровими і розумними!
Немає коментарів:
Дописати коментар