середа, 1 квітня 2020 р.

ЩО МАЄ ЗНАТИ І ВМІТИ ДИТИНА СЕРЕДНЬОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ



        Вік від 4 до 5 років — це час, коли в дитини закінчився кризовий період, вона стала спокійнішою та слухнянішою. Крім того, у цьому віці дитина активно починає прагнути бути самостійною.
       В середньому дошкільному віці відбуваються певні зміни: невдачі позбавляють дітей бажання продовжувати дію, а успіхи, навпаки, підтримують прагнення завершити почату справу. Саме в цьому віці діти особливо сприйнятливі до оволодіння нормами і правилами. Вони з цікавістю, приємністю, а отже, й з особливою легкістю засвоюють необхідність дотримуватися певного порядку при одяганні, умиванні, в інших побутових справах, під час різних занять. Для підтримки загальної активності, виховання цілеспрямованості важливо якомога частіше позитивно оцінювати діяльність малят.


У дітей п’ятого року життя інтенсивно розвиваються вміння подумки оперувати уявленнями про предмети, про їх загальні властивості, зв’язки й відношення між предметами і подіями. У цьому віці дошкільнята здатні уявити різні етапи виконання завдання: мету (що потрібно зробити), план (послідовність виконання роботи), спосіб (як виконувати), результат (що зроблено). У дітей виникають змістові просторові уявлення, вони навіть можуть уявити собі місцевість, у якій самі не бували. Стають чіткішими і диференціюються уявлення про час - окрім теперішнього, виділяють минулий і майбутній.

          Щоб визначити рівень розвитку рухових здібностей 4-річної дитини, проведіть невелику розминку для малюка. Так ви зможете з'ясувати, чи всі потрібні навички опанувала дитина. Ці навички моторики необхідні їй для правильного розвитку.
      Отже, 4-річний малюк повинен навчитися ходити на п'ятах і вправно ловити м'ячик, підскакувати та стояти на одній ніжці до 5 секунд, підніматися та спускатися сходами без підтримки, впевнено рухатися вперед-назад.
     Чотирирічна дитина повинна також уміти розрізняти основні кольори (білий, чорний, синій, зелений, жовтий, червоний). Не страшно, якщо малюк, наприклад, плутає рожевий і помаранчевий. Крім того, дитина в 4 роки повинна впевнено називати форми - квадрат, прямокутник, трикутник, коло. Також для 4-річного малюка вже не складно визначати предмети та об’єкти за розміром і зростом: від великого до маленького, від високого до низького та навпаки.
     4-річна дитина вже вміє виконувати прохання дорослого. Можна сказати, що в 4 роки малюк стає справжнім помічником для мами й тата. Він може і підлогу помити, і квіти полити, й посуд вимити, і цвях забити. Звичайно, ще не все виходить вправно, але головне, щоб дитина старалася, а в батьків вистачило терпіння навчити всього цього сина чи доньку.
     Також у 4 роки дитина із задоволенням грається в рольові ігри: плаває по морях, гасить пожежі, укладає й годує ляльку, грається з дітками на майданчику. Саме в 4 роки малюк уже вміє вдягатися, їсти, ходити в туалет.
      У цьому віці дитина вже опанувала базові правила граматики, вміє добре говорити, вживає речення з п'яти-шести слів, говорить достатньо чітко, щоб незнайомі люди її розуміли.
      4 роки – це вік «чомучок». Діти задають приблизно 400 питань за день, тобто одне питання за півтори хвилини. При цьому дитина уміє й сама відповідати на різні запитання дорослих. Часом відповіді радують і веселять усіх навколо, якщо їх записати в окремий зошит, то на день повноліття вони стануть найкращим подарунком для самої дитини.
      До чотирьох років багато дітей починають проявляти активний інтерес до літер і цифр. Якщо процес навчання організувати правильно, граючись, із жартами, з гумором, дитина з задоволенням буде займатися.
     У цьому віці багато дітей бояться казкових персонажів і люблять розповідати вірші. Дитина вже здатна слухати і чути, тому частіше читайте не тільки казки та оповідання, а й що-небудь пізнавальне.

Основні досягнення 4 років:
-         Активне формування особистісних якостей дитини.
-         Якісні зміни у становленні стосунків із однолітками, прагнення до колективних видів діяльності, активне усвідомлення норм і правил поведінки.
-         Розвиток культури спілкування з дорослим, уміння слухати і чути співрозмовника, вести активний діалог.
-         Бурхливий розвиток допитливості, прагнення до пізнання нового.
-         Прояв логічного мислення.
-         Прагнення до самореалізації.
-         Розвиток творчої уяви.

     У цьому віці дитина:
складає розрізні картинки, фігурки з кубиків, конусів, пірамідок; конструює з "Лего" за зразком; збирає за схемою візерунок дрібної мозаїки. Дітям подобається ліпити з пластиліну та глини, прикрашати картинки. Зверніть увагу, щоб дитина розмальовувала олівцями, навчіть її правильно тримати олівець. Усі ці ігри сприяють розвитку дрібної моторики, особливо мозаїка і малювання олівцем.
     Цей вік для багатьох дітей стає оптимальним для вивчення літер і цифр. Батькам варто запропонувати маляті вивчити букви, для того, щоб навчитися читати, оскільки багато дітей самі починають виявляти підвищену цікавість до цього. Частіше грайтеся з дитиною у словесні ігри - вони розвивають уміння чути і слухати. Запропонуйте малюкові придумати слова на задану букву, які позначають одяг, продукти харчування. Діти в 4-річному віці можуть підбирати слова-антоніми, люблять складати склади, слова, а зі слів - речення. Покажіть малюкові картинку, і хай по ній він придумає розповідь. Допомагайте малюкові поповнювати словниковий запас, логічно будувати розповідь і пропозиції. У процесі навчання повинні бути присутніми жарти, тоді дитина буде займатися із задоволенням і граючи.

     Про порушення в розвитку дитини можна говорити лише в тому разі, коли в дитини відсутня більша частина навичок.

Дитина:
·       не може кинути м'ячика рукою;
·       не може стрибати на місці;
·       не може їздити на триколісному велосипеді;
·       не може втримати крейду між великим та іншими пальцями руки;
·       має труднощі з писанням карлючками;
·       не може побудувати вежу з чотирьох кубиків;
·       не відходить від батьків, або все ще плаче, коли їх немає поруч;
·       не зацікавлена в інтерактивних іграх;
·       ігнорує інших дітей, не розмовляє з людьми, що не є членами її родини;
·       не фантазує;
·       відмовляється одягатися, спати, ходити в туалет;
·       впадає в істерику, стає неконтрольованою, коли засмучується чи злиться;
·       не може змалювати кружечок;
·       не вживає речення з більше, ніж трьох слів;
·       не вживає правильно займенники "я” і "ти”;
·       сильно втрачає вже набуті навички.

    Якщо більша частина переліченого для вашого 4-річного малюка не становить особливих труднощів, значить, дитина розвивається нормально. Нехай ваші дітки ростуть здоровими і розумними!

Немає коментарів:

Дописати коментар

Про проведенння Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції «Готовність дитини старшого дошкільного віку до систематичного навчання в школі»

  Готовність дитини до шкільного навчання. Що це означає? Правова база рішення батьків про вступ дитини до школи. Позиції та твердження щодо...