«Дітей навчаємо – математику вивчаємо»
Вашій дитині виповнилось три роки. Це означає, що період раннього дитинства
для вашої дитини завершився і розпочинається новий – дошкільний. Дитина все
частіше запитує: «чому так…?», «розкажи, як..?», «що буде, якщо..?»,
«навіщо..?»; та стверджує : « я можу..», «я хочу…», « я сам…», «я допоможу».
Діти придивляються до предметів, які їх оточують, та бачать, як вони відрізняються між собою: формою, розміром, розміщенням в просторі, кольором та іншими ознаками, що викликає в дитини захоплення. Отже, дитина хоче вчитись і дізнаватись щось нове.
Така поведінка свідчить про те, що дитина відокремлює себе від дорослого та самостверджується в житті, намагається якнайбільше розширити та збагатити свої знання. Завдання дорослого – допомогти, підтримати, навчити. Навчання має бути систематичним і послідовним, з врахуванням індивідуальних особливостей дитини.
Якщо дитина швидко і легко справляється із поставленим перед нею завданням,
можна пропонувати її більш складніше, якщо у неї виникають труднощі, то
потрібно затриматися на більш простих. Ні в якому разі не можна дорікати
дитині, що вона не вміє, навіть тоді, коли це з легкістю роблять її
ровесники.
Шановні батьки, ваше завдання не тільки дати дитині певні знання та
навички, а й сформувати вміння відстоювати своє рішення, вселити впевненість у
собі. Також потрібно навчити дитину сприймати критику без образи та висовувати
нові ідеї.
Займаючись з дитиною, не забувайте, що дитині важко тривалий час
займатись однією справою і вона легко відволікається, переходячи від одного
заняття до іншого. Дитина може зосередити увагу лише на маленькій кількості
предметів. Коли дитина бачить нові і яскраві предмети у неї легко з’являється
інтерес, але він також легко і швидко може зникнути. Тому, якщо ви хочете
організувати математичні ігри-заняття, пам’ятайте такі правила:
1.
Не варто давати дитині для постійного
користування іграшки, з якими ви плануєте проводити ігри, щоб у дитини не
пропав інтерес до них.
2.
Під час математичної гри дитину не повинні
відволікати сторонні предмети. Все зайве потрібно прибрати з поля зору .
3.
Математична гра може бути короткою (5
хвилин цілком достатньо) і дуже простою. Але завжди добивайтеся того, щоб
дитина довела розпочату справу до кінця. Після цього можна змінити гру на нову.
Ви відразу помітите, що увага дитини знову оживе.
Для розвитку математичного мислення бажано, щоб батьки мали такий матеріал:
ü дрібні предмети та іграшки;
ü картонні карточки, на які будуть розкладати ці предмети;
ü різні за розміром силуети птахів, тварин, комах, овочів, фруктів;
ü геометричні фігури, різні за величиною і кольором;
ü інші матеріали за вашим вибором
Математичний матеріал
зберігається окремо від решти іграшок, якими грається дитина кожного дня і
дається тільки з метою навчання, підбирається батьками згідно теми заняття-гри.
Організовуючи математичні ігри дорослий приділяє увагу тому, щоб дитина
правильно називала терміни: «більше» «менше», «порівну», «стільки, скільки»,
«число», «довжина», «ширина», «цифра», «величина», «фігура» та ін..
Перед тим, як вчити дитину рахувати та впізнавати цифри, слід засвоїти з
дитиною поняття про сукупність предметів - множину, навчити її виділяти в
навколишньому «багато предметів» і «один», тому, що це є фундаментом всіх
подальших знань. Далі діти вчаться порівнювати дві множини між собою способом
накладання і прикладання. Наприклад : накрийте стіл, на кожну серветку поставте
тарілку, добавте ще одну тарілку і запитайте «Чого більше? А чого менше? Що
потрібно зробити, щоб було порівну?» Не підказуйте передчасно, дочекайтесь, щоб
дитина дала відповідь сама. Завдання можуть бути різними і з різними
предметами, виконуючи які діти розуміють запитання «скільки?», «скільки
стало?», «скільки було?», «скільки залишилось?», «яких іграшок менше, яких
більше?», «чому?». Такі вправи сприяють розвитку логічного мислення, кількісної
та порядкової лічби, вмінню складати множини з окремих предметів, встановлювати
рівність та нерівність. Також на допомогу батькам прийдуть художні твори:
вірші, лічилки, загадки, скоромовки математичного змісту.
Обстежуючи разом з дитиною різні предмети за формою батьки розширюють
знання дітей про геометричні фігури. Наприклад:
· хто більше знайде предметів круглої форми я, ти чи тато?;
· на яку фігуру схоже колесо, стіл, стіна, тарілка, вікно та ін..?;
· якої форми цей дорожній знак?;
· ігри : «Знайди таку ж фігуру», «Добери колеса до машин», «Склади малюнок»,
«Зроби таке саме»;
· викладання візерунків з різного виду мозаїки;
· ігри з будівельним матеріалом і конструктором ЛЕГО;
· «доміно»;
· вирішувати логічні завдання, наприклад: Скільки ніг в Колобка? Скільки крил
у зайця? Скільки олівців у порожній коробці?
Для того, щоб навчити орієнтуватись дитину в просторі потрібно
вправлятись з нею багато разів. Наприклад:
· Ø Зроби один крок вперед, назад, вліво, вправо.
· Ø Візьми в праву руку іграшку, в ліву руку книжку.
· Ø Стань так, щоб ведмедик був позаду, попереду.
· Ø Що розміщено зверху, що знизу?
За вказівкою дорослого дитина розставляє іграшки зліва на право або справа
на ліво, ставить їх вгорі чи знизу. Для навчання можна використати окремі
малюнки або ілюстрації з книг.
Закріпити знання про математичні поняття можна на прогулянці. Наприклад:
- Визначаємо колір автомобілів на
стоянці, порівнюємо вантажні та легкові авто за розміром, звертаємо увагу на
форму деталей.
- Звертайте увагу на цифри на будинках
та повторяйте їх кілька разів.
- Збирайте природній матеріал (шишки,
каштани, жолуді, листочки, і перераховуйте їх.
- Звертайте увагу на висоту будівель,
трави, кущів, дерев.
- Рахуйте сходинки, двері, вікна,
столи, полички та ін..
- Малюйте крейдою на асфальті та
паличкою на піску (цифри, геометричні фігури).
- Викладіть намисто з камінчиків та порівняйте,
чиє намисто довше.
- Провести конкурс на знаходження
найбільшого і найменшого каштана, горішка, камінчика, листочка.
- Викласти геометричну фігуру з
листочків чи опалих гілочок.
- Провести ігри: «скільки кроків до
дерева?» «чого більше? (червоних чи жовтих листочків)», «який листочок
більший?».
- Знайди найвище, найширше, найтонше
дерево.
- Хто живе на дереві, а хто під ним.
- В який бік нахиляються гілки коли дме
вітер.
Коли ми звертаємо увагу дітей на різноманітність предметів навколишнього
світу, шукаємо серед них схоже та відмінне, тоді ми навчаємо дітей порівнянню.
Наприклад: метелик літає, орел літає... Отже: здатність літати – ознака,
відносно якої метелик і орел схожі і за цією ознакою вони відрізняються від
носорога, який літати не може.
Якщо будь-які предмети
схожі за якоюсь ознакою, то їх можна об’єднати в групу, клас. Наприклад: сніг –
білий, чистий аркуш паперу – білий, цукор – білий. Ми можемо об’єднати ці речі
в клас білих предметів, всім елементам якого властива спільна ознака – бути
білим.
Використовуючи такі логічні прийоми, як порівняння, аналіз, синтез,
абстрагування та узагальнення ми формуємо в дітей одну з основних форм
абстрактного мислення — поняття.
Кожне логіко - математичне поняття і уміння формується поступово, поетапно
на основі виконання математичних і логічних операцій, які виконує ваша
дитина. Батькам слід дотримуватись доступності, послідовності та системності у
навчанні.
Для деяких дітей корисно проводити навчальні ігри-заняття під класичну
музику, оскільки така музика може активізувати емоційно, інтелектуально й
фізично. Дослідження показують, що діти, які навчаються грі на музичних
інструментах, танцям чи образотворчому мистецтву, зміцнюють свої розумові
здібності і в напрямі математичного мислення.
Підтримка батьків, доброзичливість, радісна атмосфера, фантазія
завжди будуть корисними для розвитку дитини. Саме в ігровій формі дитина
вчиться радіти своїм успіхам та успіхам інших людей, стійко переносити свої
невдачі та шукати інші шляхи вирішення завдань.
Кожну гру можна грати як з однією дитиною, так і з декількома. Ще краще на
нетривалий час відкласти свої справи та пограти всією сім’єю. Радість, яку ви
зробите дитині, стане і вашою радістю, а проведений разом час
зробить ваше життя цікавішим, веселішим і добрішим.
«Математичні ігри по дорозі додому»
Сучасні умови життя, на жаль, не дозволяють батькам приділяти достатньо
часу своїм дітям. Звичайно, було б просто чудово, якби мами і тата більше
спілкувалися з дітьми, частіше б грали в спільні ігри. Але що ж робити, якщо
дійсно немає достатньо часу для спілкування з дитиною, і вже тим більше для
спільних ігор?
З огляду на той момент, що спілкування батьків з дітьми відбувається
здебільшого по дорозі в дитячий садок і ввечері додому, ми пропонуємо вам кілька
варіантів математичних ігор, завдяки яким, дорога в дитячий садок перетвориться
в пізнавальну, захоплюючу, цікаву подорож, як для Вас, так і для вашої дитини.
«Нижче - вище». Гра спрямована на формування у дитини
уявлень про величину предметів. Наприклад: «Покажи мені найвищий будинок, а
тепер покажи будинок, який нижче». Можна вибрати будь-які інші предмети -
дерева, лавки, кущі, паркани і т. д.
«Кольори». Гра розвиває логічне мислення,
спостережливість. Запропонуйте дитині назвати предмети, які він бачить навколо
себе, червоного кольору, потім зеленого і так далі.
«Порахуємо разом». Гра розвиває логічне мислення. У
невимушеній формі у дитини формуються навички рахунку. Ви можете разом з
дитиною порахувати машини, будинки, дерева. Можна рахувати разом, можна
запропонувати дитині самостійно порахувати, можна рахувати по черзі. Головне,
щоб це було весело і цікаво.
«Геометричні фігури». Гра спрямована на формування у дитини
уявлень про геометричні фігури. Запропонуйте дитині назвати предмети, які він
знає, круглої форми, потім трикутної і так далі.
«Назви зайве слово». Дана гра допоможе розвинути у дитини
математичні уявлення. Дорослий називає слова і пропонує дитині назвати «зайве»
слово, а потім пояснити, чому це слово «зайве». Наприклад: М’яч, кубик, сонце,
обруч. (Зайве слово - кубик, тому що він квадратної форми, а всі інші предмети
круглої форми). Вишня, огірок, помідор, полуниця. (Зайве слово - огірок, тому
що він зеленого кольору, а всі інші - червоного).
Представлені ігри сприяють не тільки встановленню тісніших відносин між
вами і вашою дитиною, але так само спрямовані на розвиток пам’яті, уваги,
мислення, сприйняття, уяви, мовлення вашої дитини.
Шановні, батьки, більше грайте з дітьми!
«Граємо разом з дітьми»
У дошкільному віці закладаються основи знань, необхідних дитині в школі. В
математиці важливим є не якість предметів, а їх кількість. Операції власне з
числами на перших порах важкі і не зовсім зрозумілі дитині. Тим не менш, ви
можете вчити дітей рахунку на конкретних предметах. Дитина розуміє, що іграшки,
фрукти, предмети можна порахувати. Відомо, що виконання дрібної домашньої
роботи дуже подобається дитині. Тому ви можете навчати дитину рахунку під час
спільної домашньої роботи. Наприклад, попросіть дитину принести вам певну
кількість будь-яких потрібних для справи предметів. Точно так само можна вчити
дитину відрізняти і порівнювати предмети: попросіть його принести вам великий
клубок або той піднос, який ширше.
Наочність - важливий принцип навчання дитини. Коли дитина бачить, відчуває,
мацає предмет, навчати його математики значно легше. Тому одним з основних
принципів навчання дітей основам математики є наочність. Добре, якщо ви зробите
для занять математикою геометричні фігури, якщо у вас будуть ігри «Лото» і
«Доміно», які також сприяють формуванню елементарних навичок рахунки у дітей.
Шкільний курс математики зовсім не простий. Найчастіше діти відчувають різного
роду труднощі при освоєнні шкільної програми з математики. Можливо, однією з
основних причин подібних труднощів є втрата інтересу до математики як предмету.
Отже, однією з найбільш важливих завдань підготовки дитини до шкільного
навчання буде розвиток у нього інтересу до математики. Залучення дитини до
цього предмету в умовах сім’ї в ігровій та цікавій формі допоможе їм надалі
швидше і легше засвоювати складні питання шкільного курсу. Дозвольте
запропонувати Вашій увазі кілька ігор, в які Ви, разом з дитиною, можете
пограти вдома.
М’ячі й ґудзики. Поняття просторового розташування
легко засвоюються в грі з м’ячем: м’яч над головою (вгорі, м’яч біля ніг
(внизу, кинемо вправо, кинемо вліво, вперед-назад. Завдання можна і ускладнити:
ти кидаєш м’яч правою рукою до моєї правій руці, а лівою рукою - до моєї лівої.
У дії малюк набагато краще засвоює багато важливих поняття.
Рахунок на кухні. Кухня - відмінне місце для опанування
основ математики. Дитина може перераховувати предмети сервіровки, допомагаючи
вам накривати на стіл. Або дістати з холодильника на ваше прохання три яблука й
один банан.
Вгадай, скільки в якій руці. В грі можуть брати участь двоє і більше
гравців. Ведучий бере в руки певну кількість предметів, що не більше 10 (це
можуть бути сірники, цукерки, гудзики, камінчики і т. д., і оголошує граючим,
скільки всього у нього предметів. Після цього за спиною розкладає їх в обидві
руки і просить дітей вгадати, скільки предметів, в якій руці.
Склади квадрат. Візьміть щільний папір різних
кольорів і виріжте з нього квадрати одного розміру - скажімо, 10 х 10 см .
Кожен квадрат розрізати по заздалегідь намічених лініях на декілька частин.
Один з квадратів можна розрізати на дві частини, інший - вже на три.
Найскладніший варіант для малюка - набір з 5-6 частин. Тепер давайте дитині по
черзі набори деталей і запропонуйте йому скласти з них фігуру. Урізноманітнити
завдання можна до нескінченності.
Успіхів вам і вашим дітям!
МАТЕМАТИКА НА КУХНІ.
Дитина порівнює,
впорядковує, вимірює, систематизує, маніпулюючи з простими
предметами
навколишнього середовища.Поступово… у неї формуються
математичні поняття і
цей процес набуваєкультурно – антропологічного смислу.
Марія Монтессорі
Сподіваємося, ви переконалися, що молодші дошкільнята не лише залюбки
ліплять пиріжки з піску, а й із задоволенням допомагають у щоденному
приготуванні їжі, заразом здобуваючи знання. Звичайно, за умови виваженого
підходу дорослих до цього виду дитячої діяльності. Дорослим треба бути
терплячими, тому що крупа та борошно так і намагаються з дитячих рук
розсипатися, посуд - упасти, вода з кухля - розплескатися .... Але це такі дрібнички
порівняно з можливістю формувати в дитини самостійність та компетентність,
математичне уявлення та наукові знання.
Добирання з малюком кулінарних рецептів може перетворитися в захопливу
справу. Можна, наприклад, «виготовляти» разом з дитиною рецепти в малюнках,
згодом у вас утвориться добірочка карток з написаними на них рецептами страв -
від найпростіших до складних.
Скористайтеся запропонованими рецептами, що ми їх запозичили з різних
кулінарних книг, спершу заготуйте з малюками самі смужки- рецепти, нехай вони
їх оформлять, заповнять, а потім - разом апробуйте у дії.
1.
Помити листок салату, струсити воду.
2.
Намастити листок майонезом.
3.
Покласти тонкий шматочок сиру.
4.
Загорнути в трубочку - бутерброд готовий.
Починаючи приготування страви за таким рецептом, дитина розмірковує,
скільки їй треба взяти листків салату, шматочків сиру, щоб бутербродів
вистачило для всіх членів родини. Отже, дитина вправляється у кількісній лічбі.
А чому шматочок сиру повинен бути тонким? Чи вийде салатна трубочка з грубим
шматочком? А ще виникає запитання про кількість майонезу, яким треба намастити
листок. Можливо, дитина використає якусь мірку (чайну або кавову ложечку), а
можливо, зробить це, як то кажуть, «на око». Чудово, в такому разі в неї буде
розвиватися окомір та просторові орієнтації: для того, щоб салатна трубочка
мала апетитний вигляд, всі її складові повинні розміщатися посередині листка
салату. Ось роботу завершено. Похваліть старання маленького кулінара.
Запитайте, скільки бутербродів він приготував. Не забудьте подякувати йому за
допомогу, а також за турботу про членів родини.
Спілкуючись з дитиною, необхідно звертати її увагу на корисні для здоров’я
харчові продукти. Зупиніться на чотирьох групах продуктів, зокрема:
· овочі та фрукти: яблука, груші, морква, селера;
· зернові: кукурудза, рис, пшоно, гречка, борошно;
· м’ясні та рибні продукти: креветки, м’ясо, річкова та морська риба;
· молочні продукти: молоко, сир, йогурт, кефір, морозиво.
Працюючи з тим чи іншим продуктом, дитина визначає, до якої групи він
належить. Отже, ви вправляєте малого в класифікації предметів. Скажімо, ви
принесли продукти з ринку (або з городу). Запропонуйте дитині розсортувати їх,
порахувати помідори, кабачки, огірки, капусту тощо. Гадаємо, зайве говорити про
те, що спершу, ніж доручати малюкові оперувати з овочами, овочі слід помити.
Маєте добру нагоду вправляти дитину у визначені ваги та об’єму різних
продуктів.
Не стримуйте бажання дитини покуштувати продукти (звісно, ті, які прийнято
споживати в сирому вигляді) та визначати смак, запах, подібність та
відмінність.
Ні в якому разі не критикуйте роботу дитини, а лише схвалюйте та заохочуйте
її старання. Пам’ятайте, що прищеплюючи дітям навички культури їжі, ви водночас
сприяєте і математичному розвиткові: хлоп’ята й дівчатка, сервіруючи стіл,
запам’ятовують розташування столових приборів на ньому та віднсно один до
одного. Добре, якщо ви користуєтеся українським посудом - слоїками, мисками,
полумисками, глеками, горнятками, горщиками, макітрами тощо. Окрім того, що
дитина ознайомиться з традиційним для українців посудом, історичними назвами,
вона ще й розкриє для себе цікаву таємницю: розміри й форма посуду вказували на
його призначення. Так, глек - це висока посудина з вузьким горлом - в ньому
зберігали молоко, воду, олію, горнятко - невелика кругла посудина з широким
горлом - в ньому зберігали сир, масло, сметану. Горщики також були різні.
Одно-, дволітровий називалися кашником. Зрозуміло, що в такому горщику готували
кашу. Трилітровий горщик звався плескуном. В ньому варили борщ для невеликої
родини. А велика родина готувала борщ у варіннику - великому горщику. Форма
горщика математично вивірена: найширше місце - внизу, над ним - трохи вужче,
далі - найвужче. Отвір невеликий, щоб страва швидко не охолоджувалася, але
така, щоб проходив ополоник. Накривка слугувала одночасно і мискою. Спливло
багато часу, посуд вдосконалювався і ставав усе сучаснішим... Але ніколи не
буде зайвим на кухні витончений глек чи горнятко - дбайливе ставлення до таких
речей продовжить їх вік.
Нагадаємо шановним батькам, що дуже важливо якомога більше бути поруч з
дитиною, щоб вчасно заохотити її до цікавого експериментування, підтримати
лагідною усмішкою. Адже, підкреслимо це ще раз, математика - не самоціль.
Головне - радість спілкування, співпраця, розуміння одне одного і, безперечно,
відкриття дитиною розмаїття світу. Не відштовхуйте дитину від себе, нарікаючи
на обмаль часу, поганий настрій, нестачу коштів, і вам не доведеться переживати
відчуження дитини в підлітковому віці.
Немає коментарів:
Дописати коментар