1.
Спостереження за рослинами
На
деревах і чагарниках - пишна і зелене листя. Діти розглядають листя різних
дерев, відзначають, що вони різні за формою, розміром; розрізняють і називають
кущі та дерева.
На луках, узліссях лісів, парках,
садах - безліч різних квітів. Лугові квіти: кульбаба, звіробій, деревій,
конюшина, ромашка, пижмо, дзвіночок.
Садові: півонія, флокс, гладіолус,
настурція, троянда, айстра, жоржин.
У лісі багато ягід (їстівні - суниця, чорниця, малина, лохина; отруйні - вовче лико, вороняче око, паслін, бузина) і грибів (їстівні і неїстівні).
Люди заготовляють сіно, збирають
урожай овочів, фруктів і ягід.
Спостереження проводяться з метою
збагачення уявлень дітей про рослинах. Можна розповісти про цілющі властивості
знайомих рослин, з яких отримують настій, чай, сироп, масло, порошок. Деякі
цілющі трави можна посадити на ділянці, організувавши фитоогород або
фитогрядку. Формується вміння звертати увагу на красу природи, вміння бачити
красиве, захоплюватися ним. Діти вчаться берегти рослини, не м'яти, не рвати їх
без потреби.
2.
Спостереження за тваринами
Продовжувати
роботу по ознайомленню з тваринами. Закріплювати уявлення, отримані дітьми
навесні. Тварини піклуються про дитинчат, вчать добувати їжу, ховатися від
ворогів.
Дорослому потрібно пояснити дітям,
що у птахів і звірів настає відповідальна пора - виходжування потомства. Діти
повинні знати, як поводяться тварини, як називають їх маму і тата. Молодші
імітують рухи і голосові реакції тварин, старші перераховують.
Вихованцям слід пояснити, звідки
беруться безпритульні тварини, чим вони небезпечні.
3.
Спостереження за птахами
Влітку діти продовжують спостерігати
птахів. Звертають увагу на те, як швидко літають птахи, полюючи на комах,
відзначають як часто прилітають до гнізда з кормом для пташенят.
Вихователь розповідає про те, що
птахи вигодовують своїх пташенят влітку комахами, таким чином допомагаючи
зберігати рослини. Можна запропонувати знайти доказ корисності птахів
(подивитися кору дерев, пошукати гніздо птаха, подумати і сказати, як і чим
вона годує пташенят).
Обстежуючи дерева, діти зустрінуться
зі слідами руйнівної роботи жуків-короїдів і дроворубів. Хлопці самі зроблять
висновок: «Якщо не буде птахів, то ліс загине».
Треба попередити дошкільнят, що
гнізда птахів чіпати не можна, інакше вони перестануть жити в них. У липні
вихователь звертає увагу дітей на те, як поступово стихає спів птахів.
4.
Спостереження за комахами
З'являється багато комах: метелик,
коник, бджола, мураха, муха, жук, комар, бабка. Метелик, метелик, милуватися
ними всім разом, розглядати їх будова тіл з допомогою лупи. Дати поняття
«тендітна», метелик - «живий красивий квітка».
Милуючись разом з дітьми метеликами,
дорослий може розповісти їм, чому крила метеликів маю різну забарвлення.
Виявляється, вона допомагає комахам ховатися від ворогів. У метелика павичеве
око на крилах великі плями (очі). Коли підлітає пташка, метелик розкриває
крила, чим лякає птицю.
Зеленого коника важко помітити на
зеленій траві, проте його добре чути здалеку. Чим же він «співає»? На правому
надкрылье у нього знаходиться спеціальна перетинка. А на лівому - товста жилка
з дрібними зубчиками. Коли ліве надкрылье треться про праве, виходить
стрекочущий звук.
Запропонувати дітям послухати
стрекіт цвіркуна, поспостерігати, як скаче і ховається в траві. Викликати у
дітей добре ставлення до цього звичайного суті. Божа корівка, жук. При
спостереженні використовувати лупу. Розглядати ніжки-павутинки, тріщинку на
спинці, крильця. Формувати бажання милуватися і оберігати живі істоти, не
завдавати їм шкоди. Влітку дітям і дорослим докучають неприємні «сусіди» -
мухи, оси. Проте в природі немає нічого зайвого. Поясніть дітям, що мухи
знищують гниючі рослинні і тваринні рештки, будучи санітарами. Оси приносять
користь, поїдаючи шкідливих комах, в тому числі і кімнатних мух. Необхідно
формувати у дітей дбайливе ставлення до комах.
Немає коментарів:
Дописати коментар